Aerobik dla kobiet - jak wpływa na zdrowie?

Aerobik to sport mający na celu poprawę naszej wydolności. Zawiera ćwiczeni tlenowe, tzn. że podczas wykonywania tego typu treningu komórki wykazują wysokie zapotrzebowania na tlen. Dzięki takim ćwiczeniom lepiej się czujemy i pozytywnie wpływamy na funkcjonowanie całego organizmu.

Aerobik dzielimy na kilka kategorii, w zależności od intensywności:

  • fat burning to aerobik, który ma za zadanie spalać tłuszcz, często jest on wykonywany z niewielkim obciążeniem, np. hantelkami, a podczas ćwiczeń utrzymywane jest tętno na poziomie od 120 do 130 uderzeń na minutę, co sprzyja podkręceniu naszego metabolizmu i polepszeniu kondycji. Ćwiczenia wykonuje się w średnim, ale nie zmieniającym się tempie
  • low impact aerobik – przeznaczony jest dla osób początkujących, dzięki czemu mogą na niego chodzić nawet osoby starsze, ćwiczenia wykonywane są w wolniejszym tempie i są mniej intensywne, wiele ćwiczeń wykonywanych jest w lekkim ugięciu kolan, co odciąża nasze stawy
  • step – jest to aerobik z wykorzystaniem hantli i podestu – stepu, dzięki któremu wykonujemy bardziej intensywny ruch
  • aerobic dance – połączenie klasycznego aerobiku, składającego się z wymachów rąk oraz rytmicznego stąpania z tańcem, jest podobny do zumby i staje się wyjątkowo popularny. Są do niego układane specjalne atrakcyjne choreografie

Wpływ aerobiku na organizm ludzki

Stawy

Podczas aerobiku wykonujemy dużo skrętów, podskoków i zgięć w stawach. Dzięki tym wszystkim ćwiczeniom zwiększamy ich ruchowość, dzięki czemu stają się silniejsze i mniej narażone na urazy. Stawy, które często są w spoczynku, charakteryzują się słabą strukturą, przez co każdy dodatkowy wysiłek może doprowadzić do ich kontuzji, czyli np. do zwichnięcia lub skręcenia, które w późniejszym czasie wymagają długotrwałej rekonwalescencji.

Po pierwsze wzmacniamy mięśnie przy stawach- są one bardziej stabilne, po drugie uruchamiając same stawy do pracy sprawiamy, że są one mniej narażone na problemy zdrowotne.

Mięśnie

Podczas treningu aerobowego do mięśni dociera odpowiednia ilość tlenu i substancji odżywczych. Dzieje się tak, gdyż wykonując ćwiczenia typu Aerobik wpływamy na podniesienie poziomu ciśnienia krwi. Oprócz redukcji tkanki tłuszczowej, ten wysiłek fizyczny wpływa również na wzmocnienie mięśni i zbudowanie tkanki mięśniowej.

Płuca

Podczas treningu aerobowego musimy pobierać większą ilość tlenu. Dzieje się tak, ponieważ aerobik jest ćwiczeniem typowo kondycyjnym, więc cześciej łapiemy w płuca większą ilość powietrza. Dzięki temu zwiększamy pojemność naszych płuc, a przy okazji rośnie również wydolność. Powoduje to, iż mamy więcej siły na inne ćwiczenia i podczas wysiłku fizycznego nie łapie nas zadyszka

Sylwetka

Aerobik przede wszystkim wpływa pozytywnie na naszą sylwetkę. Podczas takiego wysiłku uruchamiamy wiele mięśni, przede wszystkim mięśnie nóg i rąk. Dzięki temu wzmacniamy je, ale jednocześnie zmniejszamy ilość tkanki tłuszczowej. Nasza sylwetka staje się bardziej smukła i jędrna. Zmniejszamy nasze obwody i wyglądamy o wiele zdrowiej.

Samopoczucie

Podczas ćwiczeń, czy to podczas aerobiku polepsza się nasze samopoczucie, ponieważ w trakcie wysiłku fizycznego wytwarzają się endorfiny. Jest to grupa hormonów peptydowych, które wywołują dobre samopoczucie. Udowodniono również, że zmniejszają odczuwanie bólu oraz drętwienia. Są to endogenne opioidy, które wywołują stany euforyczne. Wydzielają się podczas wysiłku fizycznego, dzięki czemu polepszają nasz nastrój i redukują poziom hormonu stresu.

Dodatkowo chodząc na zajęcia aerobiku kontaktujemy się z ludźmi ze swojego otoczenia. Każda pozytywna interakcja z drugim człowiekiem pozwala naszemu umysłowi odpocząć i sprawia, że mamy lepszy nastrój.

Aerobik dla kobiet