Młodzi siatkarze- jaką dietę i suplementację stosować?

Siatkówka jest wymagającym kondycji i siły sportem, ponieważ wiele w niej wyskoków i podbiegów do piłki. Należy pamiętać, że jest to przede wszystkim dyscyplina aerobowa, gdzie wykorzystujemy mnóstwo energii. Dlatego też dieta i suplementacja młodego siatkarza jest tak istotna. Może ona znacząco wpłynąć na wyniki sportowe i sukces całej drużyny.

Białko

Białko jest dobrym i nikokalorycznym źródłem energii. Dzięki niemu dostarczamy do mięśni niezbędnych składników odżywczych. Jest przede wszystkim budulcem tkanki mięśniowej. Służy także odbudowie tkanki mięśniowej – miozyna i aktyna. Jest także składową kości i zębów (kolagen) oraz włosów, skóry i paznokci – keratyna. Ma ono za zadanie regulować przemiany metaboliczne, tworzyć hormony, enzymy oraz przeciwciała. Bierze również udział w transporcie rożnych pierwiastków razem z krwią. Białko jest nam niezbędne do życia, zwłaszcza jeśli uprawiamy sport. Po treningu dostarcza nam energii i pomaga budować mięśnie.

Kreatyna

Kreatyna bierze udział w transporcie ATP i jest nośnikiem energii w organizmie. Jest bardzo ważnym elementem suplementacji młodych siatkarzy. Jest istotna w wielu reakcjach - od skurczu mięśnia po wiązanie grup fosforanowych. Przede wszystkim zwiększa tempo syntezy protein i dzięki temu zatrzymuje wodę w komórkach mięśniowych. Sprzyja to wzrostowi mięśni, co znowu powoduje ich znaczne wzmocnienie. Hamuje też katabolizm, ponieważ zachowuje odpowiedni poziom pH w mięśniach, przez co mięśnie nie rozpadają się. Działa przeciwko wolnym rodnikom, co sprzyja hamowaniu efektów, które powstają podczas utleniania podczas-wysiłkowego. Chroni również serce i koi nerwy, przez co stres nie wpływa na nas destrukcyjnie.

Witamina D

Jest to witamina rozpuszczalna w tłuszczach i jest ona odpowiedzialna za mineralizację kości. Ma też wpływ na regulację fosforowo-wapniową w naszym organizmie. Pomaga również wchłaniać wszystkie ważne składniki z pożywienia, dzięki czemu nasze odżywianie pozytywnie wpływa na funkcjonowanie organizmu. Jest niezbędnym elementem kostnienia. Zalecana jest suplementacja zarówno wapnia, jak i witaminy D, ponieważ te dwie substancje spożywane jednocześnie wykazują bardziej efektywne działanie oraz są szybciej wchłaniane przez organizm. Witamina D zwiększa wchłanialność wapnia. Jest także odpowiedzialna za nasze dobre samopoczucie i odporność, dzięki czemu rzadziej chorujemy.

Potas

Potas jest bardzo ważnym elektrolitem. Rozpuszcza się w wodzie i odpowiada za przenoszenie ładunków elektrycznych w naszym ciele. Ponieważ organizm ludzki aż w 60% składa się z wody, potas znajduje się wszędzie. Ten minerał bierze udział w spalaniu węglowodanów i białek. Jest ważny dla cukrzyków, gdyż pobudza produkcję insuliny, która reguluje poziom glukozy we krwi. Jest mikroelementem, który pobudza nas do myślenia i zwiększa koncentrację, co jest bardzo istotne na boisku. Działa detoksykująco, czyli pomaga nam pozbyć się nieprzydatnych czy toksycznych produktów przemiany materii. Warto zaznaczyć, iż potas pomaga w utrzymaniu prawidłowego ciśnienia krwi, wspomaga pracę nerek oraz reguluje gospodarkę wodną naszego organizmu.

Dieta siatkarza

Siatkówka to nic innego jak sport wysiłkowy, dlatego podczas jego uprawiania powinniśmy zadbać o stosowanie poszczególnej diety. Przede wszystkim powinna być ona bogata w złożone węglowodany i tłuszcze, które organizmowi piłkarza dodadzą odpowiedniej energii. Odpowiednia ilość białek to również kwestia, której powinna przestrzegać osoba grająca w siatkówkę. To właśnie dzięki białku dostarczamy budulców bezpośrednio do mięśni. Ważne, by w diecie znalazły się produkty nieprzetworzone oraz lekkostrawne, ponieważ sportowcy często cierpią z powodu problemów z układem pokarmowym. Dzieje się tak, gdyż duża część krwi w trakcie wysiłku zostaje wypompowana do mięśni, nie do innych narządów. Niedokrwiony żołądek czy jelita mogą dać o sobie znać w postaci bólu lub problemów z trawieniem. Najlepiej, by dieta była uboga w tłuszcze trans, a bogata w te dobre tłuszcze Omega 3 i 6, które znajdziemy w tłustych rybach( np. makreli, śledziu, łososiu), owocach morza.

Młodzi siatkarze- jaką dietę i suplementację stosować?