Jak przygotować się do treningów BJJ?

Na czym polega Brazylijskie jiu jitsu?

Jest to sztuka walki, która koncentruje się na pojedynkowaniu się z jednym przeciwnikiem. W swojej technice jest podobna do judo. Całość koncentruje się na parterze, a jej celem jest przejęcie kontroli nad przeciwnikiem. Najpierw rywal musi zostać położony na ziemi, a następnie zadajemy mu kontrolowany ból, nazywany dźwigniami. Można go również podduszać, by zmusić go albo do poddania się, albo do utraty przytomności. Walka jiu jitsu jest o tyle trudna, że mamy małe pole ruchu, ponieważ wszystko odbywa się w zwarciu z przeciwnikiem. Ta technika nie zezwala na uderzenia, takie jak np. w boksie, ale opiera się raczej na chwytach i unieruchamianiu przeciwnika. Stosowane są także rzuty, zwłaszcza na początku, kiedy musimy przygwoździć przeciwnika do ziemi. Najczęściej chwyty wykonuje się zarówno rękoma, jak i nogami, aby jak najskuteczniej uniemożliwić ruch przeciwnika. Dzięki temu możemy łatwo wygrać potyczkę, zmuszając go do poddania się.

BJJ jest bardzo wszechstronnym sportem. Nie tylko rozwija nasze poczucie równowagi oraz wyrabia w nas refleks, ale również pozwala na przewidzenie ruchów przeciwnika. Ta dyscyplina sportowa ma na celu również wprowadzanie technik samoobrony. Uczy m.in. obrony przed przeciwnikiem z ostrym narzędziem czy obrony podczas zwarcia. Dużą wagę przykłada ona również do technik medytacji oraz koncentracji, podobnie jak karate. Ważna jest harmonia ciała i duszy oraz skupienie uwagi na swoim celu. Istotną rolę gra również współzawodnictwo, ale należy skupić się na samokontroli oraz zachować spokój umysłu.

Jak przygotować się do treningów BJJ?

Jak każda inna dyscyplina sportowa, brazylijskie jiu jitsu wymaga od nas pewnych przygotowań. Najważniejszym jest przystosowanie naszego ciała do wytężonego wysiłku. Mimo, że ten sport nie wydaje się być intensywny, jednak wymaga on dobrej wytrzymałości mięśni. Podczas walki uruchamiane są praktycznie wszystkie mięśnie – brzucha, tułowia, nóg i rąk. Aby przytrzymać mocno przeciwnika potrzebujemy silnych i spiętych mięśni rąk i nóg, ale również tułowia, który stabilizuje całą nasza postawę.

Wzmacnianie mięśni

Bardzo ważne jest, aby wzmocnić mięśnie rąk i nóg. Przyda nam się więc trening siłowy, którego zadaniem jest przede wszystkim poprawa ich wytrzymałości. Pomogą nam w tym ćwiczenia wykonywane z ciężarami. Idealne będą m.in. unoszenia barków z hantlami, zgięcia rąk z hantlami – ćwiczenie na biceps, wyciski francuskie, prostowanie ramienia ze sztangielką w opadzie tułowia, pompki na poręczach, przysiady z obciążeniem, prostowanie nóg na suwnicy, czy wymachy nóg z obciążeniem. Wszystkie te ćwiczenia wykonujemy w seriach po wcześniejszej rozgrzewce. Dzięki nim wzmocnimy nasze mięśnie, ale także pozwolimy na polepszenie wydolności i zapobiegniemy powstaniu zakwasów.

Odpowiednia dieta

Kolejną sprawą jest zrównoważona dieta, która pozwoli na zmniejszenie ilości spożywania niezdrowego jedzenia, które sprzyja odkładaniu się tkanki tłuszczowej. Organizm zawodnika przygotowującego się do treningu musi być zdrowy i dobrze odżywiony, dlatego powinniśmy jeść tylko nieprzetworzone produkty z dużą zawartością pełnowartościowych składników.

Dieta osoby uprawiającej BJJ powinna być pełna białka, które sprawi, że mięśnie będą szybciej się regenerowały i będą posiadały odpowiedni budulec. Pomocne będą również tłuszcze, dzięki którym organizm otrzyma ważną porcję energii. Węglowodany powinny znaleźć się w jadłospisie w postaci złożonych cukrów, m.in. w postaci kasz, ryżu, ciemnego pieczywa i makaronu. Sport ten wymaga od nas częstego uaktywniania mięśni tułowia, dlatego dieta powinna być lekkostrawna, bez smażonych i bardzo przetworzonych potraw. W codziennych posiłkach nie powinno zabraknąć gotowanych na parze i pieczonych warzyw oraz mięsa.

Jak przygotować się do treningów BJJ?